Wednesday, 20 March 2013

Kisah berebut borang PPR


Ini cerito kakak, Teh pasal perasmian majlis pecoh tanoh untuk Program Perumahan Rakyat (PPR) di belakang Caltex, Kota Bharu baru-baru ini...ambo xgi lah ke tepat-tepat gitu gak, main dok berebut nok borae nok beli ghumoh blako..mace2 kisoh tapi so habok takdok tubek di sak khobar pasa ni... hok nok baco tu bacolah hok xpehe tu biar gi lah...

Main rebut hok mu aku semata-mata nok ghumoh weh...sapo xse main nga ghumoh rego RM35 ribu jah seunit, nilai sebenar RM160,000 seunit rego lebih tu kerajae bagi subsidi RM125 ribu.... xkiro lah demo undi parti pas ko ore cino ko ore india ko boleh beli blako...

Kisah nilah hok berlaku di padang tapak program perumahan rakyat Kelantan sewaktu PM gi pecoh tanoh pada petae hari Jumaat 15 Mac 2013. Ha kiranya dilantik pergi ambil borang untuk Sunah dan auntie Lah serta untuk dirinya sendiri. Maklumlah loni dok numpae ghumoh Abe Ngah. Ha boceng motosikal Aka, dan tunggu di belakang pentas. PM hok patut sapa kul 4.30 ptg terlajak sapa kul 6 ptg.

Ore ghamai doh dok tunggu sebelum Asar lagi. Katanyo ghamai lah weh, hok tempang, hok ngesot, hok kena pimpin pakat maghi berjujuk jujuk ke padang di belakang stesen Caltex Jalan Atas Banggol, Kota Bharu. Ha, biasalah cerdik sikit, gi lewat, dari arah belakang dan duduk standby di belakang pentas. PM pun berucaplah, Ha kata PM kurus, pucat muka di TV napok gemuk. (Lepas tu baru tahu masa kat Tanah Merah, angin ribut kuat landa tempat bekwoh rakyat setelah PM dok berucap hal dosa2 Pas. Sibuk ore dok cagho jadi tengok kut blog2 hal ni.)

Lepas acara pecah tanah, kata Ha semua ore besar dok pakat naik atas keto jentolak, menteri cina perumahan, datuk Pa, sapo lagi, Fahmi rasonyo pun naik sapa sengit jentolak mujur tak terbalik. Dah kul 6.45 ptg masa tu. Ore Kelantan mano ado petang hari dok atas jalae, nok maghrib doh tu. Resahlah weh.

Masa tu Ha napok ore baju merah dok bagi borang, dia terja, dan rampas dari tangan ore tuh. Marah ore tuh,’ hei ambil nga molek.’ Ha susuk borang dalam beg dan hulur tangan lagi, masa tu ore dah sedar borang dah diedar. Ha dapat satu lagi. Ha tinggi jadi mudah capai, hok ore pendek nyanyo laa weh. Aka pun dapat satu borang ( Ha cerita Aka susuk kopiah dalam poket hihihihi ). Dia gi teghok lagi, nak ambil borang kedua, sayangnya borangnya direbut, maka jadilah aktiviti rebut merebut nga ore lain sampai borang keronyot dan koyak rabak. Gitulah scenario, kebanyakan dapat borang tapi kerenyot. Ore tua2 balik tanpa borang, yang dapat pun nak beri borang sendiri pun tak boleh sebab ada satu atau dua borang saja yang dapat, keronyot pulok tu.

Balik ke rumah, dengarlah kisah daripada jiran-jiran yang berebut borang di sebelah padang, jauh dari pentas. Sedih kata jiran, kalau di depan pentas, ore baju merah edar dengan tertib sebab depan PM, di situ lain ceritanya. Ditaburnya borang macam tabur nasi kepada ayam. Maka berebutlah rakyat Kelantan, ada yang kena pijak, ada yang tercabut kasut, ada yang terjatuh dompet, ic bertaburan ( agak mereka keluarkan ic takut ore minta nak tengok) . Dasyat. Jiran mengeluh, ‘hinanya orang Kelantan, macam lapar rumah sangat.’ Jatuh maruah ore Kelantan masa itu’. Ada jugak ore sibuk ambil gambar sambil tertawa. Seronok tengok ore Kelantan berebut-rebut. Jiran-jiran Teh bawa balik borang lusuh. Ada yang dah terseyek.

Hari ni Selasa (kemarin), Teh gi pejabat Umno di panggung Odeon,nak ambil borang untuk Dini, senang saja demo beri. Minta juga borang untuk jiran-jiran yang dapat borang lusuh tuh. Pahtu Ha pergi ke situ nak ambil tapi demo suruh dia gi ambil di pejabat umno di tingkat satu, bangunan Kedai Buku Mohd Yusoff dulu, sebelah Odean. Naik atas budak2 perempuan masih mentah ngada2 dengan sombong bertanya, macam-macam soalan... 'mana tahu, dok di mana', haii action budak mentah nih, pahtu baru beri satu borang dengan meto. Hai budak tahukah perangai mung gini boleh buat umno hilang undi? Kalau Teh gi sendiri ambil borang atas loteng tu, Teh akan belasah habis, habis kecek melayu, tambah kecek ore putih… Budak zaman sekarang tak tau adat.

Napok gayo bilo nak hantar borang Sunah dan Ha kena ke JPP. Di JPP tohmah ninah sikit ore pejabat tu. Takleh main nga ore Umno, hok tua ok, hok budak2 mentah ni napok gilo kuaso, seolah-olah hina sangat ore miskin nak mintak rumah.

Dalam surat khabarpun sibuk hal tanah projek perumahan tu dicerobohi tanpa izin kerajaan negeri dan Tok Guru tak halal. Aduh macam mano? Takleh ko kompromi, tanah di dunia ni diletak atas nama manusia tapi bumi Allah jugok. Kesian ore hok tak pernah ado rumah macam kato Ah Kee hok baiki kereta tu, ‘ Aku sokmo hidup dok ghumoh sewo, mano cukup duit nak beli ghumoh. Ni kalu boleh nak merasa ada ghumoh. Jadi guana weh? Kita yang senang hidup dalam rumah yang selesa, patut bersyukur nikmat yang Allah swt beri kepada kita.

4 comments:

Anonymous said...

Hello everyone, it's my first visit at this web page, and article is genuinely fruitful in support of me, keep up posting these types of posts.

Review my webpage :: onurbridals.com

Al-Manar said...

Marah sungguh samapi bercakap dalam loghat Kelantan. Susah Pakcik nak faham dalam penulisan. Kalau lawan bercakap boleh lah juga. Marah banyak lekas tua.

naniasda said...

hehe..ketawa dulu Pakcik :) Cerita ni ditulis oleh my sister yg betul-betul bengang dgn setengah anak-anak muda yg tidak tahu adat. Lagipun tak kisahlah Pakcik memang kami sudah tua doh pun hahaha

Anonymous said...

electronic cigarettes, smokeless cigarettes, smokeless cigarettes, ecigs, electronic cigarette, ecigarette

Street Art in Kota Bharu

Not many people noticed that the back lanes behind rows of shop houses along Jalan Dato' Pati ,Kota Bharu have been been transformed i...