Friday, 22 June 2012

Captain T In Town

Petang kemarin selepas shopping sikit-sikit di Tesco KB saja-saja pusing kereta ke arah Sungai Kelantan yang berhampiran untuk tengok restoran bentuk kapal yang lokasinya betul-betul di tepi sungai tersebut.  Sudah beroperasi rupanya, semasa tinjau bulan Februari lalu tak siap lagi. Ada dua restoran kapal, satu kapal atas darat dan satu kapal lagi atas sungai.  





Bulan Februari lalu belum berpenghuni lagi...


Ini restoran atas sungai yang belum siap 


Up-to-date pic of the restaurant below


If you want to eat on this floating restaurant you must be in a group of 5 or more as explained by the friendly waitress.  Sebabnya kalau kurang dari 5 orang kemungkinan pelayan-pelayan restoran ni tidak  perasan  ada pelanggan yang turun ke sini untuk makan.

Orang tak ada so tak seganlah dua beradik ni berposing (bulan Feb. dulu)


Rupa taman itu sekarang...


A waitress giving hubby some information about the restaurant... hubby tanya  siapa taukenya...dia tunjuk ke arah seorang lelaki Cina berseluar pendek yang sedang duduk bersantai di tepi restoran.  Asal Pulau Pinang dan pernah jadi pemandu lori tapi sekarang sudah menjadi jutawan dan memiliki beberapa buah kapal kargo.    Kemungkinanlah idea si pemilik ni membuat konsep restoran berbentuk kapal kerana dia memiliki kapal dan pembinaan restoran  ini berserta dengan lanskap menelan belanja RM4 juta lebih.




Nice and pleasant once in a while to have a meal by the riverside....




Alahai apa yang tak kena ni...gambar menu pun dah terbalik lah pulok!  Minta tengok menu, saja nak check harga makanan di sini...mewah jugok weh.  Saranan dari pelayan yang berbudi bahasa  tu...baik datang ramai-ramai dan pandai-pandailah pilih apa yang hendak makan baru tak terasa sangat regonya...so Teh, Dini, Azha ...let's cekidaut Captain T asp :)  

Before that at Tesco parking area....


Hok dungu manolah letok trolley di parking bay ni...tak dok 'civic' lasung!



Saturday, 16 June 2012

Netbook Day

Awal minggu lepas Afiq balik dari sekolah dan beritahu dia antara yang terpilih dapat Netbook percuma yang disumbang oleh Kerajaan kepada pelajar-pelajar sekolah menengah seluruh Malaysia.  Ada jugak rezeki Afiq untuk mendapat netbook secara percuma...so di tengahari yang panas Khamis lalu terpaksalah teman dia ke Majlis Penyampaian Netbook Fasa Ketiga Peringkat Parlimen Kota Bharu.....kan dah ada ura-ura PRU 13 tak lama lagi?  

Keadaan di Dewan SMK Putera yang penuh sesak dengan ibubapa di dalam dewan dan pelajar-pelajar di luar  di hari yang panas ...





Sebahagian daripada 1000 pelajar daripada 9 buah sekolah di sekitar Parlimen Kota Bharu yang akan menerima netbook pada hari itu.  

Majlis dirasmikan oleh YABhg Datuk Mohd. Fathmi, Setiausaha Politik kepada YAB Perdana Menteri...


Sudah tentu dalam ucapan beliau menggambarkan kepentingan politik di mana rakyat harus sedar betapa pentingnya sesebuah kerajaan untuk membela nasib rakyat terutamanya di Kelantan yang mana pemberian BRIM baru-baru ini pun 90% daripada bantuan ini diberi kepada rakyat Kelantan.  I didn't know about this fact till now...but what the heck some or most of the  people will still vote for the same political 'party' over and over again...mindless of any changes that is needed here.  


Students lining up to receive their netbooks... 


After hours of waiting in the hot weather the netbook is in his hands


Kecil dan comel netbook 1 Malaysia ni...boleh buat perhiasan dalam almari di ruang tamu kalau tidak mahu menggunanya, itu kata Datuk Fathmi secara jenaka.

Balik ke rumah selepas majlis itu rasa macam nak terjun dalam lautan air batu.......it was that hot!



Wednesday, 6 June 2012

Dua Tempat Makan


Bila tengok ada blog-blog yang buat entri pasal Restoran Wau or Wow dan ditayang sekali gambar-gambar makanan  yang nampak sedak blako rasa teruja nak cuba.  It was the talk of the town a few years back....yelah di bandar macam KB ni mana ada restoran yang kelas-kelas macam di bandar-bandar besar yang lain.  Tengok dari luar nampak besar tapi bila dah masuk ke dalam, biasa aje saiz restoran ni.  So pada satu pagi adalah peluang nak menerai tempat ni untuk bersarapan bersama suami.   Tidak ada banyak pilihanlah dalam menu sarapan di sini.  






Nasi Dagang Wau Dgn Lauk Ikae Ayo (Ikan Tongkol)


Nasi Lemak Spesial Wau dgn Telur Mato Kuba

Prices quite steep for these two plates of  rice around RM5.00+ each and the taste so so ...tak dok sedak mano lah.

 Nasi kerabu hitam di bawah ni hanya RM2.50 sepinggan dan sedap!


dan dimakan di sini pada satu pagi ....



Pelbagai pilihan lauk 


Typical nameless small eateries like this can be found on the outskirts of KB, this eatery is in the Cherang area about 4 or 5 km from the main town.  The place is clean and the food is delicious...what more can I say?

Tuesday, 5 June 2012

Time to Untangle


 Just writing/typing about this Captive Portal activated by the Management Information System (MIS) Dept since last week, no more smooth flow to surf  websites  when at every 30 minutes, btw I think it is less than 30 minutes (even though the administrators insisted that it was 30 mins), users will have to re-log and untangle this captive portal....such a pain in the rear or whatever!

Tak boleh nak complain lebih-lebih sebab dengan kebetulannya  kita ni kerja di bahagian MIS ini.  Memang pun ada peraturan yang ditetapkan oleh MAMPU (ke apa nama jabatan yang kendali teknologi maklumat di negara ini) cara-cara penggunaan ICT di pejabat masing-masing. 


It sure is one way of blocking users in the office to go gallivanting freely to outrageous sites and what about  that 'particular  staff'  who really loves to check-in on her blog and other blogs during her office hours and sometimes when she got a sudden brainwave decides to post in an entry like right here, right now...hikhik. 

Saja nak luahkan perasaan yang amat tidak berkenan dengan penggunaan CP di ofis ni but who am I to complain  huhu..... 

Sunday, 3 June 2012

Modern Day Ibn Battuta

Sharing this link of a Muslim french man who regards himself as  a modern day Ibn Battuta...such an inspiration to any young Muslim.

http://www.muslimworldtour.com/2012/05/episode-1-makkah-arabia/

What Goes Around...bla bla bla

Ain has been hogging the Star World Channel today for nearly six hours to watch the 'Revenge Marathon' much to the dismay of yours truly. Really not an appropriate time for that channel to have a marathon on this series on a weekend and tomorrow is another marathon day for this series....real sad! 



Centers on a young woman who is welcomed into a community filled with people who don't know she's only there to exact revenge on those who had destroyed her family.  


And since 27 May the nights were hogged by these personalities till the early hours...the other half and Afiq are glued to the set to watch them play.


Its the French Open 2012....sigh!

I am not in the mood to update any cheerier posts here...'sigh'.


akhirnya..terlaksana jugak hajat Dinner @ Rebung!

Sudah beberapa kali rancang semasa ke KL hendak ke Restoran Rebung tak kira lah makan tengahari atau makan malam.  Tuan punya restoran pu...